Senapspanerad lax med röd vinsås

4 pers.
600 g laxfilé, skinn och benfri.
3 msk senap
1 msk ströbröd
1 tsk salt
2 msk smält smör

Sås:
1 dl torrt vitt vin (jag använder matlagn.vin)
1 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
3 dl vispgrädde (jag tar matlagn.grädde och reder då såsen med maizena)
2 msk tomatpuré
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 msk smör

Sätt ugnen på 225 °. Lägg laxen i en smord ugnssäker form. Bred på senap, strö på ströbröd och salt. Droppa över smält smör. Baka laxen mitt i ugnen ca 15- 18 min.
Blanda samtliga ingredienser till såsen utom smöret. Låt såsen koka ihop till en simmig konsistens. Rör ner smöret för att få såsen blank.
Servera laxen med sås, kokt potatis och sparris.

Senapen är riktigt god till laxen och såsen har jag använt till fler fiskrätter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0