Drömglasstårta

10 bitar

2 gelatinblad
1 vaniljstång
4 ägg
2 dl strösocker
200 g philadelphiaost original light
4 dl vispgrädde
1 marängbotten
8 dl hallon eller andra bär
florsocker
lime/citronsaft

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter.
Skär upp vaniljstången på längden och skrapa ur kornen.
Knäck äggen och lägg gulorna och vitorna i varsin bunke.
Vispa gulorna pösigt med socker, vaniljfrön och philadelphiaosten.
Vispa grädden i en skål för sig och vänd ner den i äggsmeten.
Ta upp gelatinbladen och smält dem i ett vattenbad. Blanda först några matskedar av gräddsmeten med gelatinet och rör därefter i resten.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner i gräddsmeten.
Lägg marängbotten i en form med löstagbar kant.
Fyll på med smeten och frys tårtan minst fyra timmar. Plasta in den väl om den ska vara i frysen länge.
Tag ut och låt stå i rumstemp. ca 30 minuter innan servering.
Under tiden kan du göra hallonsåsen: mixa 4 dl hallon med lite florsocker och späd med lite vatten. Smaka av med lite pressad lime eller citron.
Dekorera tårtan med resten av bären och servera såsen vid sidan av.

Jag bjöd på den här på min 30-årsdag och den var verkligen uppskattad! Jag gjorde en med hallon och en med blåbär, lika goda enligt mig själv!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0